Bijzonder plan in Schiphol-Rijk

Herinrichting kruising Fokkerweg-Kruisweg, Schiphol-Rijk

De commissie heeft dit plan in april 2020 voor het eerst gezien. Het gaat om een complexe opgave met de inrichting van een knooppuntengebied voor twee bushaltes met bijbehorende voorzieningen, perrons, abri’s, rijbanen, overkappingen en droogloop met rijbanen, busbanen en haltes, fietstunnel, hellingbanen en een netwerk aan kabels en leidingen.

Beeld: Aangepast plan, from AtoB public design

De commissie heeft dit plan in april 2020 voor het eerst gezien. Het gaat om een complexe opgave met de inrichting van een knooppuntengebied voor twee bushaltes met bijbehorende voorzieningen, perrons, abri’s, rijbanen, overkappingen en droogloop met rijbanen, busbanen en haltes, fietstunnel, hellingbanen en een netwerk aan kabels en leidingen. Er zullen acht routes bij elkaar komen. De inrichting vormt een onderdeel van een grotere ontwikkeling met ook een tweede knooppunt meer naar het noorden (Schiphol-Noord).

Hoe zorgvuldig ook uitgevoerd, het is volgens de commissie een opstapeling van verschillende elementen, in taal, in constructies en in maat. Het gaat om een complex kruispunt. De diversiteit aan elementen (droogloop, abri’s, poorten), maakt het geheel er niet overzichtelijker op. Er bestaat nog te weinig samenhang en verbinding. Dit wordt wel in het document met randvoorwaarden gevraagd.

De planbehandelingen lopen niet altijd even makkelijk, maar eind 2020 ligt er een mooi plan, waarin elke functie zijn eigen architectuurtaal krijgt en het geheel overzichtelijker wordt. De poorten zijn komen te vervallen en de oversteek op de Fokkerweg is teruggeschoven naar de oorspronkelijk positie. De entree tot de busbanen is apart gemarkeerd. De droogloop is meer als een zelfstandig element vormgegeven met een organische vorm met gekromd dakvlak dat zwevend op de eerder bedachte windschermen staat. Onder het lichtdoorlatende dak in de bestrating komen spots om het dak van onderen te verlichten.

Eerste plan, from AtoB public design