Hoofdstuk 2

Commissie, werkwijze en beoordelingskaders

2.1 Even voorstellen

De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Schagen.

Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Schagen

Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2020 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:

Robbert-Jan Wijntjes, voorzitter
Ir. Robbert Jan Wijntjes, stedenbouwkundige en sinds juli 2018 voorzitter van de commissie. Hij heeft als ervaren stedenbouwkundige onder andere de supervisie gehad over grote uitbreidingsplannen en heeft diverse participatie- en herstructureringsprojecten begeleid in dorpen, steden en het landelijk gebied.
Paul Kramer, architectlid
Ir. Paul Kramer, architect met een architectenbureau in Zaandam is architect-secretaris in de commissie. Historische- en moderne houtbouw hebben een speciaal plekje in zijn hart. Hij geeft daarnaast les en heeft, zowel in de rol van architect als van voorzitter, zitting gehad in diverse ruimtelijke adviescommissies.
Eddo Carels, architectlid
Ir. Eddo Carels, is sinds juli 2016 architect-lid van de commissie. Als architect, sinds 2005 bij zijn bureau caas architecten, kende hij de welstand vooral van “de andere kant van de tafel” wanneer hij zijn plan kwam toelichten. Hij is, naast zijn werk als architect, ook actief als bestuurder in erfgoedorganisaties.
Eveline van Iterson, burgerlid
Eveline van Iterson is vanaf september 2019 als burgerlid betrokken bij de CRK Schagen. Eveline is docent in de vakken Beeldende Vorming en Nederlands. Vanuit de studie Beeldende Vorming ontwikkelde zij een grote interesse voor architectuur. Als inwoner van Schagen kijkt zij altijd met belangstelling naar nieuwe grootschalige en kleinschalige bouwprojecten in de gemeente.

De commissie werd ondersteund door:

  • Sebas Baggelaar, commissiecoördinator MOOI Noord-Holland.
  • Hamza Akgün, Guus Stam, Walter Kruijer en André Bakker plantoelichters gemeente Schagen.

2.2 Werkwijze

De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. Vanaf maart 2020 vonden deze vergaderingen voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.

Bij de grotere plannen is de stedenbouwkundige van de gemeente aanwezig om de commissie te informeren. Dat gebeurt bij voorkeur in een zo vroeg mogelijk stadium.

De adviezen

Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.

Planregistratiesysteem

In 2020 werd geëxperimenteerd met een nieuw door MOOI Noord-Holland ontwikkeld planregistratiesysteem, dat het digitaal werken nog verder verbetert. Dit nieuwe systeem draagt de naam MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem). Alle gemeenten kunnen hier gebruik van maken, ook voor de plannen die ambtelijk beoordeeld worden. We nemen contact op wanneer uw gemeente aan de beurt is om over te stappen. MOOI Noord-Holland zal de gebruikers begeleiden bij de toepassing ervan.

In eerste instantie vervangt MOOI DARS het oude systeem CorSys. Dat is een stap voorwaarts; hiermee wordt namelijk het werkproces voor u en voor ons verder geoptimaliseerd. Daarnaast is MOOI DARS voorbereid om in de nabije toekomst de adviesaanvraag en -terugkoppeling volledig te automatiseren. We hopen u in 2022 hierover te kunnen benaderen.

Preadviezen

Veel plannen worden pas in het stadium van de vergunningverlening aan de commissie voorgelegd. Als het plan niet groot is, vaker voorkomt en de uitkomst van de behandeling geen verstrekkende gevolgen heeft, is dit meestal geen probleem. Bij omvangrijke of complexe initiatieven wordt de commissie bij voorkeur in een eerder stadium betrokken. Dit zogenaamde vooroverleg vindt steeds vaker plaats en wordt door alle betrokkenen – de commissie, initiatiefnemer en gemeentelijke diensten – vaak erg gewaardeerd. Zo komt het advies van de commissie op een logisch moment in het planproces en kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Bovendien kan het advies van nut zijn bij de afweging van de gemeente van een specifiek verzoek van een initiatiefnemer. Het vooroverleg bevordert ook een snelle beoordeling van de definitieve vergunningaanvraag.

Gemandateerde commissie

Niet alle plannen worden door de voltallige commissie behandeld. De architect-secretaris van de adviescommissie is gemandateerd voor het behandelen van de kleine plannen. Als er plannen zijn, waarvan mag worden aangenomen dat deze onder verantwoording van de gemandateerde commissie kunnen worden afgedaan, worden deze door de gemachtigde digitaal behandeld. De casemanager van de gemeente legt kleine plannen voor, zoals verbouwingen, dakkapellen, schuttingen en kleine wijzigingen in eerdere aanvragen. Eventueel kunnen plannen door de gemandateerde van de commissie aangehouden worden en in de voltallige commissie behandeld worden.

Stedenbouwkundig vooroverleg en inloopspreekuur

Het vooroverleg met de stedenbouwkundige, Sven van Nieuwenhoven, is dit jaar op regelmatige basis voortgezet en wordt als zeer positief ervaren. Ook het inloopspreekuur voorafgaand aan de vergadering, met het gemandateerde lid van de commissie, werkt positief. Initiatiefnemers, architecten en projectontwikkelaars kunnen een afspraak maken voor een collegiaal overleg met de architect-secretaris om in een heel vroeg stadium een schetsontwerp voor te leggen. Het inloopspreekuur werkt ook als een snel en informeel overleg tussen de gemandateerde en de casemanagers, waardoor de laatsten gemotiveerd de aanvragers van dienst kunnen zijn.

Wat schoonheid is, blijft subjectief, maar sinds ik lid ben van deze commissie, zie ik het verschil dat de CRK kan maken: van bouwen om te wonen, naar bouwen aan geluk.

– Eveline van Iterson, burgerlid

Monumentenbeleid

De gemeente Schagen heeft een eigen Erfgoedcommissie. Deze werkt zelfstandig ten opzichte van de CRK, maar er bestaat een goede relatie tussen de twee instanties. Een afgevaardigde van de Erfgoedcommissie is indien nodig tijdens de planbehandeling aanwezig, wanneer een monumentenplan op de agenda van de CRK staat. De bevindingen van de Erfgoedcommissie worden altijd bij een monumentenplan meegeleverd tijdens de vergaderingen van de CRK.

In 2021 wordt verwacht dat de twee commissies verder zullen integreren in voorbereiding van de invoering van de Omgevingswet in 2022. De gesprekken zijn begin 2021 in volle gang om hier vorm aan te geven.

Afscheid Hamza Akgün

In december nam Hamza Akgün afscheid als plantoelichter van de gemeente Schagen. Als proactieve en betrokken casemanager zal de CRK hem missen. De commissie dankt hem voor zijn loyale inzet voor de commissie. Tevens wenst zij zijn opvolgers Guus Stam, André Bakker en Walter Kruijer veel succes toe en hopen dat de prettige samenwerking wordt voortgezet.

2.3 Beoordelingskaders

Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De Reisgids voor Ruimtelijke Kwaliteit, de welstandsnota die in 2016 door de gemeenteraad is vastgesteld en herzien in 2019, is het belangrijkste Via deze link kunt u deze welstandsnota voor de gemeente Schagen inzien. Naast de welstandsnota zijn er ook welstandscriteria opgenomen in verschillende beeldkwaliteitsplannen (o.a. voor de ontwikkeling van nieuwe woonwijken in ’t Zand, Tuitjenhorn en het centrum van Schagen).

Daarnaast heeft de gemeente Schagen haar eigen erfgoedbeleid. Via deze link kunt u lezen welk erfgoedbeleid de gemeente Schagen voert.

De beoordelingskaders worden door de commissie over het algemeen ervaren als goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die zij voert met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.