Klein plan in Uithoorn

Prinses Irenelaan 1-3

Aan de hoeveelheid reclame-uitingen die winkels aan de gevels mogen ophangen zijn in de gemeentelijke welstandsnota maximum aantallen en formaten beschreven.

Aan de hoeveelheid reclame-uitingen die winkels aan de gevels mogen ophangen zijn in de gemeentelijke welstandsnota maximum aantallen en formaten beschreven. Ook is hierin opgenomen dat gesloten winkelpuien niet wenselijk zijn in verband met de sociale veiligheid. Deze criteria zijn voor iedereen gelijk, of het nu een particuliere winkel of een supermarkt betreft. Aan de Prinses Irenelaan in het centrum van Uithoorn staat een opvallend complex uit de wederopbouwperiode. De nieuwe uitbater van de supermarkt heeft hier aan de gevels diverse reclame-uitingen aangebracht die niet conform de reclame criteria zijn uitgevoerd.

In dit geval betrof het een handhavingsverzoek van de gemeente, waarbij de commissie wordt gevraagd of een zonder vergunning ontstane situatie acceptabel is. De commissie begrijpt dat herkenbaarheid voor een supermarkt van belang is, maar in dit geval werden de criteria fors overschreden. Zowel afmetingen als de hoeveelheden kwamen niet overeen met de criteria.  Waar normaal gesproken één reclame-uiting per gevel is toegestaan waren hier op alle gevels meerdere reclames en uithangborden geplaatst, waren luifels opgehangen en waren vlaggenmasten geplaatst. Ook waren de ramen dichtgeplakt met folie.

In overleg met de uitbater van de supermarkt is tot een oplossing gekomen met een acceptabele hoeveelheid uitingen. De herkenbaarheid van de supermarkt is gewaarborgd, maar de uitingen doen minder afbreuk aan de kwaliteit van het straatbeeld.

Prinses Irenelaan
Prinses Irenelaan
Prinses Irenelaan