Categorie

Stedenbouw, Landschap en Ruimtelijke Ordening

Projectgegevens

Naam project
fietsbrug N242
Functie/ invulling van het gebouw of gebied
brug
Adres
Westerweg
Plaats
Heerhugowaard
Gemeente
Heerhugowaard
Gerealiseerd in
2014
(Bruto) Oppervlak (m2)
n.v.t.
Bouwsom (euro)
€ 1.700.000

Algemene toelichting op het project

Fietsbrug N242 Heerhugowaard De fiets- en voetgangersbrug over de N242 in Heerhugowaard is meer dan alleen een nieuwe verbinding in het lokale en regionale fietsnetwerk. De brug biedt ook een uniek uitzicht op het Rijk der Duizend Eilanden en vormt voor automobilisten een toegangspoort tot de stad. De nieuwe brug verbindt de geplande nieuwbouwwijk Broekhorn met het station en de stad en ontsluit Heerhugowaard richting de polder. Aan de bouw van de slanke brug met haarspeldbochten ging een aardig proces vooraf. Dit had onder meer te maken met de beperkte beschikbare ruimte. Water en een bedrijventerrein aan de ene zijde en een veendijk en het Kanaal aan de andere vroegen om een maatwerk oplossing. Op verzoek van de gemeente voerde ontwerpbureau ipv Delft eerst een variantenstudie uit om te kijken of een brug op deze locatie überhaupt haalbaar was. Dit bleek het geval, dus maakte het bureau een definitief ontwerp. Het ontwerp houdt rekening met alle betrokken partijen, variërend van het waterschap, de gemeente en bewoners tot bruggebruikers en de bedrijven op het naastgelegen bedrijventerrein. Zo zijn de bedrijven aan de Nijverheidsstraat dankzij het transparante hekwerk en de slanke steunpunten vanaf de N-weg goed zichtbaar en bieden twee trappartijen voetgangers een kortere route over de brug. De hellingen zijn comfortabel, mede doordat het dek in de bochten vlak is uitgevoerd. Daarnaast houdt de brug rekening met een eventuele toekomstige verbreding van de N242. Het 150 meter lange tracé met haarspelden aan weerszijden van de Westerweg (N242) bestaat grotendeels uit een constructie van in het werk gestort beton. Aan de kant van het Kanaal ligt het tracé deels op een grondlichaam, terwijl er onder de brug door ook nog zicht blijft op het Kanaal en de polder. Dankzij de materiaalkeuze en het uitgekiende (constructieve) ontwerp is de brug nagenoeg onderhoudsvrij, constructief efficiënt en zo slank en transparant mogelijk. In de bochten is het brugdek (onder meer uit veiligheidsoogpunt) aanzienlijk breder dan op de rechte stukken, wat de brug van onderaf extra cachet geeft. ’s Nachts zorgt ledverlichting in de handregel van het hekwerk voor goede herkenning en de benodigde sociale veiligheid.

Indiener

Naam indiener
ipv Delft

Ontwerper/ Beleidsmaker

Naam bureau/ organisatie
ipv Delft
Naam projectontwerper(s)/ beleidsmaker(s)
Johan Büdgen, Sietse Cieraad

Opdrachtgever

Naam opdrachtgever
Gemeente Heerhugowaard

Betrokken partijen

Relevante adviseurs
Ballast Nedam Infra (aannemer), Pieters Bouwtechniek (constructeur)
Naam gebruiker
openbaar; fietsers voetgangers
Naam fotograaf
ipv Delft, Henk Snaterse

Afbeeldingen & Projectinformatie

Download hier de projectinformatie PDF

Deel deze inzending