Categorie
Cultuurhistorie als inspiratiebron, Herbestemming, hergebruik en transformatie, Identiteit en icoonwaardeProjectgegevens
Algemene toelichting op het project
Een architectuur die voortzet wat er is, niet naadloos maar zonder breuk. Binnen is ze present zonder zich op te dringen, sfeervol en intiem. Buiten omarmt de uitbreiding de museumtuin. Wat er gemaakt is, is anders, maar past bij het Singer Museum, en is verbonden met de plek en de geschiedenis. Een bestendig ‘icoon van ingetogenheid’. De Nardinc-vleugel van het Singer Museum is bestemd voor de gelijknamige kunstverzameling die Els en Jaap Blokker aan het museum hebben geschonken. Voor deze collectie heeft Bedaux de Brouwer Architecten twee nieuwe museumzalen en een tuinkamer ontworpen. De nieuwe vleugel omarmt de recentelijk door Piet Oudolf voltooide tuin. Ook de aangrenzende vertrekken zijn verbouwd tot expositieruimte en verder zijn de bestaande zalen vernieuwd en de entree verlegd. In het exterieur is gezocht naar continuïteit met de architectuur van ‘De Wilde Zwanen’, de villa die William Henry en Anna Singer in 1911 hebben laten bouwen en met het oorspronkelijke museumgebouw uit 1956 dat Anna Singer na de dood van haar man heeft laten ontwerpen voor hun eigen kunstcollectie. Het metselwerk van de gevels van de nieuwe vleugel sluit aan bij de oorspronkelijke architectuur, net als het dak dat is bedekt met dezelfde rode leipannen. Boven het dak steekt een schoorsteen uit die de tuinkamer markeert en het zicht op de bomen kadreert. Een tweede omkaderd raam, aan de galerij, geeft een terugblik op de monumentale villa. In het museuminterieur laten we elementen uit de oude villa in een geabstraheerde vorm terugkeren, zoals de eikenhouten lambrisering in de tuinkamer en de eveneens eikenhouten omlijstingen van de doorgangen. Samen met de plinten en de doorlopende eiken parketvloer vormen ze een constante in zowel de gerenoveerde als de nieuwe zalen. De nieuwe museumzalen met bovenlichten zijn klassiek in vorm en opzet, aansluitend bij de gerenoveerde tentoonstellingsruimten. Ook de meubels, lampen en expositiesokkels zijn mee-ontworpen. Met het ontwerp is getracht rust en eenheid te brengen in het museumcomplex, dat sinds 1956 meermaals was verbouwd en daardoor steeds meer een collage was geworden. Deze eenheid biedt de diverse bezoekers van Singer Laren een evenwichtige totaalervaring van kunst, architectuur en tuin.
Indiener
Ontwerper/ Beleidsmaker
Opdrachtgever
Betrokken partijen
Afbeeldingen & Projectinformatie
Download hier de projectinformatie PDF