Categorie
Conceptontwikkeling architectuur en woningbouw, Herbestemming, hergebruik en transformatie, Leefbaarheid en sociale cohesie, Participatie en actief burgerschapProjectgegevens
Algemene toelichting op het project
Op het terrein van de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut is gedreven door ruimtegebrek, tegenover het gebouw ontworpen door Gerrit Rietveld en naast de uitbreiding van Benthem Crouwel, het completerende derde gebouw toegevoegd. De ontstane campus biedt ruimte voor een nieuwe setting voor het kunstonderwijs. Wat betreft de architectenselectie koos de kunstopleiding ervoor dicht bij het karakter van de gemeenschap te blijven en een interne prijsvraag uit te schrijven. De Rietveldgemeenschap en vakjury kozen beiden voor Fedlev, een ontwerperscollectief van Rietveldalumni o.l.v. Paulien Bremmer dat vanaf het voorontwerp met Hootsmans architectuurbureau de samenwerking aanging. Fedlev zette haar gebruikersexpertise in. Idee was de diverse afdelingen die ruimtelijk gescheiden van elkaar opereerden, binnen een meer interdisciplinaire onderwijsomgeving van samenwerking en uitwisseling onder te brengen. Daarnaast wilde Fedlev een ‘open’ en interactief gebouw maken als ruimte voor verovering en divers gebruik. Door een beperkte herschikking van het programma van de bestaande gebouwen is rondom de begane grond en tussen de gebouwen een collectief maaiveld ontstaan. Het lage nieuwe gebouw biedt op de begane grond en souterrain plek aan gedeelde functies als houtwerkplaats, assemblagehal, bibliotheek, filmstudio en een performatieve ruimte. Op de uitkragende verdieping bevinden zich de collectieve projectruimten en afdelingsruimten voor masterstudenten van het Sandberg Instituut. Het gebouw kenmerkt zich door een landschappelijke ruimtelijkheid. In zijn open architectuur rijmt het met het historische Rietveld gebouw. Wisselende vloeren verbonden door trappen, lopen geleidelijk in elkaar over. Perspectieven volgen elkaar op. Er is veel glas toegepast. Gangen en trappenhuizen zijn vermeden waardoor ‘het maken’ doorlopend zichtbaar is en interdisciplinair wordt uitgewisseld. Delen van het interieur zijn ontworpen door derden - ontwerpers van de academie - waardoor een diversiteit aan plekken is ontstaan. De buitenruimte is onderdeel van het onderwijslandschap. Het dak, uitgerust met ankerpunten en elektra biedt ruimte voor exposities, performances of het maken van tijdelijke constructies. De glasgevel op de begane grond kan worden opengevouwen en de werktafels naar buiten gerold. Onder de overstekken ontstaan ruimten voor toe-eigening en om te werken. Door een slimme low-tech opbouw van de schil wordt op een gezonde manier natuurlijk geventileerd en zijn installaties tot een minimum beperkt.
Indiener
Ontwerper/ Beleidsmaker
Opdrachtgever
Betrokken partijen
Afbeeldingen & Projectinformatie
Download hier de projectinformatie PDF